tiistaina, maaliskuuta 04, 2014

Palvelumuotoilu SOL-tapaan

Käynti: SOL
Aika ja paikka: 27.2.2014 klo 10–12 , Vanha Talvitie 9, Helsinki
Läsnä: Riitta Sirviö (SOL Palvelut Oy)
Dan, Matti, Herkko (BM Hki4)

  1. Aluksi tutustuimme SOL:n pääkonttorin olemukseen
  • kyseessä on avokonttori, kukaan ei omista omaa työhuonetta tai -pistetä, vaan töihin tullessaan ottaa jonkun vapaana olevan paikan, jossa on pääte ja muuta toimistotavaraa
  • vaatteet jätetään naulakkoon ja mukana tulleet muut tavarat jätetään hyllykköihin
  • neuvotteluja varten on olemassa erikokoisia tiloja eri puolilla konttoria
  • Dan esitteli BenchMarking –toimintaa yleisesti ja lyhyesti meidän Service Design -projektiamme

  1. Riitan ”tarina” yhdestä SOL:n Service Design -projektista

Aloitimme (tai aioimme aloittaa) kyselyn omalla tyylillämme, mutta Riitta otti tilanteen haltuun ja kysyi sopisiko hänen esittää tarina SOL:n historiasta ja sen kautta Service Design’ista. Suostuimme luonnollisesti.

Alla ovat, aikajärjestyksessä, tärkeimmät kuulemamme ja keskustelemamme asiat tarinasta:
  • SOLilla on ISO-järjestelmä käytössä, ei kuitenkaan sertifioituna
  • uusien palveltuotteiden kehittäminen lähti liikkeelle tarpeesta saada kasvua
  • v 2002 tehtiin iso asiakastutkimus, koska oltiin oltu alalla edelläkävijä, mutta ei enää, kilpailijat olivat saaneet kiinni. Kysyttiin, mikä on kilpailuetu? Kaikilla alan yrityksillä oli sama kilpailukyky.
  • päätettiin, että keskiöön täytyy asettaa asiakas. Tätä tukemaan muutettiin organisaatio: Palvelupiiri hoitaa kaikki asiakkaat, yritysjohtajat ovat erikseen (erillään)
  • radikaali innovointi (Linturi) eri muodoissa otettiin käyttöön, jotain uutta ja yllättävää piti saada aikaiseksi
  • esille nousi puheella ohjattava tiedon taltiointi
  • käytössä oli myös ns Future –ryhmä: millaista osaamista ja työvoimaa tullaan tarvitsemaan
  • osallistuttiin myös EK:n Oivallus –hankkeeseen, jossa käsiteltiin Megatrendejä
  • ryhdyttiin harjoittelemaan asiakkaiden tarvekartoitusta, se otti yhden vuoden, palvelun merkitys kasvoi
  • pidettiin, vuoden 2013 alussa, fasilitaattorin johdolla Myynti –päivä Peurungassa
  • asiakas oli mukana. Kuultiin, mitä asiakas ajattelee, kuulee, näkee
  • tuloksena siitä mm. 10 ideaa, niiden joukossa asiakkaan tarve kontrolliin ja miten se tuodaan asiakkaalle näkyväksi
  • haluttiin lähemmin tutkia, mitä kentällä todella tapahtuu -> kehittyi palvelukonsepti
  • miten henkilösö saatiin mukaan? Pidettiin innovaatioleiri. Työkaluina mm ”Vapaa pudotus” –innoprosessi
  • kehitettiin huoneen taulu ”Mikä halutaan olla” (vastaus -> haluttu työnantaja)
  • laatupassi laajennettiin aloitepassiksi
  • Kisakalliossa harjoiteltiin innovointia: Kuka rakentaa korkeimman tornin palikoista ja millainen voisi olla kananmunan pudotusteline
  • saatiin pelkistettyä -> on oltava käyttöliittymä (päätelaitteeseen), johon syötetään tietoa ja josta saadaan tietoa
  • esimies näkee kohteet, henkilöstön jne
  • työntekijä näkee kohteen, työajan, tapahtumat, ideoiden hallinnan, asiakaspalautteen, laadun varmistuksen
  • kaikki tiedot rekisteröityvät
  • käytettiin pohjana INSTA 800 –ohjelmistoa, jonka kautta tieto menee asiakkaalle
  • asiakasnäkymä esiteltiin tarjouksissa, samalla kysyttiin: mitä haluaisit nähdä? Asiakas pyysi saada esim. tietoa tarkastajan perehdytysohjelmasta ja pätevyydestä
  • IT-alan kumppani oli erittäin tärkeä
  • vielä keskusteltiin yleisesti Palvelumuotoilun sisimmästä olemuksesta -> täytyy tulla jotakin uutta, oltava helppo asiakkaalle
  • LEAN –menettelyjä on myös sovellettu ja hyväksi tunnustettu
  • kertauksena keskusteltiin lopuksi roboteista ja päätelaitteista
  • Yhteenveto: mikä oli uutta? Saatiin käyttökokemukset asiakkaalta ja tietoa asiakkaalle ”kaikki on hyvin” –tieto oli asiakkaalle tärkeä, tämä oli tärkein loppuarvio

      Herkko: yritin saada SOL:a mahtumaan Ukkosen kaavoihin eli palvelumuotoilun vaiheisiin.


Ei kommentteja: