Käynti: Päijät-Hämeen
Keskussairaala, Lahti
Aika
ja paikka: 17.2.2014
klo 10-12
Läsnä: Arja
Heikinheimo, Maija Parviainen, Pirjo Orre (PHKS)
Eila,
Dan, Matti, Herkko (BMHki4)
- Maija kävi läpi ”Erilainen päivä” –opinnäytetyötään, keskustelussa esille tullutta:
Arja ja Maija |
Ohessa
eräitä mieleen painuneita vastauksia esittämiimme kysymyksiin:
- opinnäytetyön kesto oli noin ½ vuotta
- tärkeätä on laittaa koko työ potilaslähtöiseksi ajoissa, heti alussa
- aula on tärkeä ohjausväline potilaan saamiseksi oikeaan paikkaan
- opastus on ollut suurin ongelma
- annettiinko
työlle budjetti jo työn alussa? Ei, mutta johdolle kerrottiin
käynnistyvästä Palvelumuotoilun operaatiosta, olivat innoissaan
- tärkeässä osassa olivat haastattelut (henkilökunta, potilaat) ja Maijan omat havainnot aulan toimivuudesta
- miten haastateltavia innostettiin? Ei mitenkään erityisesti – kaikki halusivat auttaa
- kirurginen temppu sairaalassa on vain pieni osa potilaan sairaalassa kuluttamasta ajasta
Pirjo on sovellettu LEAN-ajatuksia potilaan ajan säästämiseksi
- miten nyt valmistunutta työtä arvioitiin? ”koulu arvioi” – vastaukseksi saatiin ”hyvä tulos”
- miltä Palvelu Muotoilun menettely tuntui? ”Käytettävää aikaa oli liian vähän, opastus olisi voitu saada paremmaksi”
- miten Palvelu Muotoilu-menettelyä voi parhaiten hyödyntää? -> pohdittava, mitä kohteessa tapahtuu, mitä tässä tilassa on tarkoitus tapahtua, ohjaavatko tilat oikeaan toimintaan, asiakasnäkökulma mukaan
- (työtilojen) suunnittelun ammattilaiset mukaan;( tiedoksi: Maija on sisustusarkkitehti)
- mitä sudenkuoppia Palvelu Muotoilun menettelyyn voi liittyä, missä voi mennä pieleen, mitä pitää välttää? -> avoimesti keskusteltava kaikista vaihtoehdoista, vuorovaikutteisuutta runsaasti
- oli rakennettu mm. ”pahvisairaala”, jota asiakkaat (potilaat) kokeilivat
- onko Palvelu Muotoilu tuonut jotakin uutta? On, moniammatillista yhteistyötä ja asiakkaan huomioon ottamista
- on pohdittava ensin toiminta ja sitten vasta suunniteltava tilat
Eila ja Maija |
- Summana – mitä he voisivat parantaa omassa Palvelun muotoilu -prosessissaan:
- lopputuloksen arvioiminen ja parantaminen systemaattisemmaksi – nyt oli vähän löysästi hoidettu, olikohan sitä edes kuvattu työssä?Lataa keskustelun äänite tästäEilan lisäys
Muutaman asian olen kirjannut :
- palvelupolun kuvaus tehty konkreettiseksi ja kontaktipisteet hyvin esillä
-tärkeä asia on prosessin alku --- Lahdessa kutsukirjeen yhtenäistäminen ja sen sisällön kehittäminen
- workshopin tärkeys --- vuorovaikutus käyttäjien kanssa, prototyypin tekeminen, osallistujat ovat mukana koko ajan
- palvelumuotoilun pääasiat: moniammatillisuus, käyttäjien mukanaolo koko ajan, prosessit/toiminta pohjana, ensin toiminnallinen suunnittelu, taustatyön tekeminen tarkemmaksi
Arja, Maija, Herkko ja Dan
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti