maanantaina, helmikuuta 17, 2014

Palvelumuotoilulla sujuvuutta sairaalaan






Käynti: Päijät-Hämeen Keskussairaala, Lahti

Aika ja paikka: 17.2.2014 klo 10-12


Läsnä: Arja Heikinheimo, Maija Parviainen, Pirjo Orre (PHKS)

Eila, Dan, Matti, Herkko (BMHki4)



  1. Maija kävi läpi ”Erilainen päivä” –opinnäytetyötään, keskustelussa esille tullutta:



Arja ja Maija
Ohessa eräitä mieleen painuneita vastauksia esittämiimme kysymyksiin:

  • opinnäytetyön kesto oli noin ½ vuotta
  • tärkeätä on laittaa koko työ potilaslähtöiseksi ajoissa, heti alussa
  • aula on tärkeä ohjausväline potilaan saamiseksi oikeaan paikkaan
  • opastus on ollut suurin ongelma
  • annettiinko työlle budjetti jo työn alussa? Ei, mutta johdolle kerrottiin käynnistyvästä Palvelumuotoilun operaatiosta, olivat innoissaan
  • tärkeässä osassa olivat haastattelut (henkilökunta, potilaat) ja Maijan omat havainnot aulan toimivuudesta
  • miten haastateltavia innostettiin? Ei mitenkään erityisesti – kaikki halusivat auttaa
  • kirurginen temppu sairaalassa on vain pieni osa potilaan sairaalassa kuluttamasta ajasta
  • Pirjo
    on sovellettu LEAN-ajatuksia potilaan ajan säästämiseksi

  • miten nyt valmistunutta työtä arvioitiin? ”koulu arvioi” – vastaukseksi saatiin ”hyvä tulos”
  • miltä Palvelu Muotoilun menettely tuntui? ”Käytettävää aikaa oli liian vähän, opastus olisi voitu saada paremmaksi”
  • miten Palvelu Muotoilu-menettelyä voi parhaiten hyödyntää? -> pohdittava, mitä kohteessa tapahtuu, mitä tässä tilassa on tarkoitus tapahtua, ohjaavatko tilat oikeaan toimintaan, asiakasnäkökulma mukaan
  • (työtilojen) suunnittelun ammattilaiset mukaan; 
    ( tiedoksi: Maija on sisustusarkkitehti)
  • mitä sudenkuoppia Palvelu Muotoilun menettelyyn voi liittyä, missä voi mennä pieleen, mitä pitää välttää? -> avoimesti keskusteltava kaikista vaihtoehdoista, vuorovaikutteisuutta runsaasti
  • oli rakennettu mm. ”pahvisairaala”, jota asiakkaat (potilaat) kokeilivat
  • onko Palvelu Muotoilu tuonut jotakin uutta? On, moniammatillista yhteistyötä ja asiakkaan huomioon ottamista
  • on pohdittava ensin toiminta ja sitten vasta suunniteltava tilat


Eila ja Maija


  1. Summana – mitä he voisivat parantaa omassa Palvelun muotoilu -prosessissaan:


  • lopputuloksen arvioiminen ja parantaminen systemaattisemmaksi – nyt oli vähän löysästi hoidettu, olikohan sitä edes kuvattu työssä?

     Lataa keskustelun äänite tästä

    Eilan lisäys 
    Muutaman asian olen kirjannut :
    - palvelupolun kuvaus tehty konkreettiseksi ja kontaktipisteet hyvin esillä
    -tärkeä asia on prosessin alku ---   Lahdessa kutsukirjeen yhtenäistäminen ja sen sisällön kehittäminen
    - workshopin tärkeys ---   vuorovaikutus käyttäjien kanssa, prototyypin tekeminen, osallistujat ovat mukana koko ajan
    - palvelumuotoilun pääasiat: moniammatillisuus, käyttäjien mukanaolo koko ajan, prosessit/toiminta pohjana, ensin toiminnallinen suunnittelu, taustatyön tekeminen tarkemmaksi 



    Arja, Maija, Herkko ja Dan

Ei kommentteja: