Muutoskommentit Finprosta 23.1.2007
Kevään 06 klubipäivästä saatiin seuraavia kommentteja:
”Mukana muutoksessa” –peli:
Miten peliä voi käyttää ja hyödyntää
Tiedämme, että muutosten läpivienti organisaatioissa ei aina ole helppoa.
Olemme klubissamme pohtineet, miten muutosten läpivientiä voisi helpottaa ja mikä voisi varmistaa sen, että muutos tapahtuu suunnitellulla tavalla ja tuottaa suunnitellut tulokset.
Päädyimme perinteittemme velvoittamina hauskaan tapaan oppia muutosten hallintaa organisaatioissa – teimme siitä pelin.
Pelissä on tarina aarniometsästä ja siellä asustavista eläimistä.
Aarniometsää uhkaa muutos. Eläimet ovat luonteittensa mukaisissa rooleissa ja toimivat sen mukaisesti.
Peliä pelataan organisaatiossa siten, että osallistuvat henkilöt ottavat kukin itselleen yhden eläinroolin.
Pelin ohjaaja käy tarinaa eteenpäin ja eläimet reagoivat.
Peli on jaettu viiteen vaiheeseen. Kunkin vaiheen lopussa pelinohjaaja kehottaa eläimiä kirjaamaan tuntemuksensa ja ajatuksensa, miksi reagoi esittämällään tavalla, keltaiselle post-it –lapulle, joka kiinnitetään seinällä olevalle flapille.
Pelin lopussa pelinohjaaja tai prosessinomistaja Karhu lukee keltaiset laput ja tekee yhteenvedon eläinten reaktioiden syistä.
Tässä se oppi juuri tulee:
opitaan ymmärtämään, että organisaatioissa on eri tavoilla ajattelevia, eri tavoin reagoivia henkilöitä
kaikkien mielipiteet ovat kuitenkin tervetulleita
ja eteenpäin on päästävä.
Peli sopii erityisen hyvin organisaatioihin, joissa on ”nuoria leijonia” ja jotka eivät aina jaksa muistaa ihmisten erilaisuutta ja heidän kanssaan erilaista asioiden hoitoa.
Kyllä peli sopii varttuneemmillekin virkailijoille, mutta usein he voivat toimia kokemuksellaan pelin lopussa, analysointivaiheessa eläinten reaktioiden ymmärtäjinä ja selittäjinä.
Pelin kulkuun liittyvät kommentit ja kehittämistarpeet:
• Johdantoon saatava motivoivaa ainesta
• Miten kaikki pelaajat saadaan mukaan jo pelin alussa
• Osallistujien briefaaminen – sosiaalinen rooli vai työrooli
• Vaiheiden lkm pienemmäksi, aikaa käytettävissä alle 1 tunti
• Osallistuja (eläinrooli) ei tiedä pelin kulkua, ei tiedä, miten pitäisi toimia
Voisiko eläinrooleille olla vaihekohtainen käsikirjoitus
• Oli vaikeaa olla roolissa – meikäläistenkin, vaikka oli tottumusta
• Pelilaudan käyttö jäi pois
• Keltaisille lapuille täyttöohjeet
• Pelin hyödyn kasvattaminen:
• Purku on tärkeä – siihen varattava aikaa
• Varsinainen hyöty organisaatiolle voisi olla ohjeet ja vinkit:
”Miten myyrästä saadaan lintu”
Miten myyrä saadaan mukaan muutokseen
Onko mahdollista oppia pelin avulla muutoksenvastustajan
mukaan saamisen keinoja?
Nyt myyrä pysyy myyränä!
lauantaina, maaliskuuta 17, 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti