perjantaina, maaliskuuta 23, 2007

Elefantti se päättää

PROJEKTIN KÄYNNISTYS

- Käynnistäjä: mennäänkö Karhun taakse, josta "todellinen" sykäys muutokseen useimmiten elävässä elämässä lähtee. Ihanne tapaushan olisi, että tarve muutokseen aistittaisiin toimijoiden taholta, jolloin ainakin motivaatio olisi hyvin pohjustettu (näitä vaan käytännössä näkee yhä harvemmin - koska muurahaiset puurtavat laput silmillään, ja varovat kaikkia aktiviteetteja, jotka voivat tähdätä (järkeviinkin) muutoksiin.
==> pätkätyön ja pelon työyhteisöistä on onnistuttu muutamassa vuodessa tappamaan tehokkaasti kaikki innovatiivisuuteen aktivoivat menettelyt ja käytännöt.

Pienet (joskus suuriinkin muutoksiin johtavat) impulssit tulevat pelilaudalta - suuret organisaation infrastruktuuriin vaikuttavat muutokset lähtevät aina "pelilaudan" ulkopuolelta.

==> KYSYMYS: Tulisiko pelilaudalle ottaa mukaan elefantti?

PROJEKTIN TOTEUTUS

Pelaajat (metsän eläimet) esittävät surkuhupaisan faabelin, kaikkine roolien mukaisine käänteineen, jos ELEFANTTI, jonka tarkoitusperät eivät Karhullekaan ole aina itsestäänselvyyksiä, määrittää pelin kulun ja valjastaa Karhun jo pelin käynnistymisen yhteydessä yhdellä tavoitteellisella lopputuloksella (tämäkin on elävää elämää, eikä ollenkaan harvinaisia muutospelin toimintamalleja).

Olettaen, että projekti kulkee pelimallin mukaan ==> 1) muutostarpeen tunnistaminen käynnistää koko prosessin - ja tämä "myydään" ja perustellaan pelaajille, tekee se pelistä mielekkään ja pelaajien roolisuoritukset tuovat aidon uuden näkökulman projektiin, niin tämä takaa parhaan mahdollisen lopputuloksen niin sisällöltään kuin pelaajien hyväksynnännänkin kannalta.

Dan Jaskari

Ei kommentteja: