Otsikoiden
alle kerättyä tietoa:
Mikä
on heikko signaali:
- Merkki asioista, joista voi tulevaisuudessa tulla jotain merkittävää
- Ensioire
- Hiltunen:
- aikaista informaatiota, esim. varhainen tutkimustieto
- muutoksen ensioireita
- Yhdistämällä signaaleja, voidaan huomata nousevia trendejä
- HS ei ole sama kuin ”villi kortti”, joka on iso ja yllättävä tapahtuma, villi kortti on nopea, yllättävä, suuren vaikutuksen jättävä ilmiö, esim. Tsherbonyl, Gorbatshov, Berliinin muurin murtuminen, syyskuun 11. päivän terrori-isku
- HS on pieni outo tapahtuma, jolla ei ole suurta merkitystä – sillä hetkellä
- Muutoksen ensioire
- Ensimmäinen ilmaus muutoksesta tai alkusysäys, joka muuttaa tapahtumien kulkua eri suuntaan kuin muutoin olisi käynyt
- Ilmiö, joka voi tulevaisuudessa muodostua keskeiseksi ilmiöksi
- Osmo Kuusi ja Elina Hiltunen:
- idea tai trendi
- uusi ja yllättävä signaalin vastaanottajan näkökulmasta
- joskus vaikea huomata ”kohinan” ja muiden signaalien joukosta
- uhka tai mahdollisuus organisaatiolle
- ihmiset, jotka tietävät asiasta, aliarvioivat sitä (Lähitulevaisuutta yliarvioidaan ja kaukaista tulevaisuutta aliarvioidaan? – latojan kysymys)
- omaa viiveajan, ennen kuin kypsyy ja muuttuu valtavirraksi
- edusta mahdollisuutta oppia, kasvaa ja kehittyä
- HS:n löytäminen vaatii systemaattista etsintää
- HS ei väistämättä johda muutokseen, mutta silloinkin se on merkki tulevasta kehityskulusta tai ilmiöstä
Heikkojen
signaalien ominaisuuksia / omituisuuksia:
- Heikkoja signaaleja ilmenee monilla toisistaan poikkeavilla elämänalueilla samanaikaisesti
- Vaatii herkkyyttä oivaltaa aito HS, joka voi sijaita missä vaan ja olla minkälainen vaan
- Heikolla signaalilla ei ole tilastollista taustaa eikä trendiä, vaan se on ilmaantuessaan jotain uutta ja ennen kokematonta
- HS:n merkitys määräytyy vastaanottajan tavoitteista käsin
Mihin
heikkoja signaaleja käytetään:
- Pyritään ennakoimaan mahdollisia tulevaisuuden muutoksia
- Niiden tunnistaja on muita paremmassa asemassa mm. käynnistettäessä uutta liiketoimintaa tai uudistettaessa vanhaa liiketoimintaa
Heikkojen
signaalien etsiminen / tunnistaminen:
- Edellyttää systemaattista etsintää
- HS:n havaitsevat usein edelläkävijät ja erityisryhmät, ei niinkään asiantuntijat
- On ainakin kolme ”metsästysseuraa”:
- organisaatioiden strategista toimintaa tutkivat
- viestintätieteilijät
- tulevaisuuden tutkijat
- Heikon signaalin antajia voivat olla: tutkijat, taiteilijat, radikaalit, hullut
- Coffman’in neljän askeleen malli:
- huomio herää, ”jotain on vialla”, joku osa tuntuu hassulta, kaikki palaset eivät loksahda paikalleen
- dataa ryhmitellään, jäsennellään, turha häly eliminoidaan, kuva tarkentuu ja kirkastuu
- kun koko ekosysteemi on analysoitu, tehty synteesi, kaikenlaiset signaalit voidaan nostaa esiin hälystä
- kun systeemin tekijät ja ongelmat on kartoitettu, aletaan skenaroida ja testata ideoita sekä suunnitella ja panna toimeen ratkaisuja
- Informaatiota haetaan kyseenalaistamisen ja rajatiedon kentiltä: taiteesta, scifistä ja vaihtoehtolehdistä
- HS elää usein vain hetken, siihen tartuttava heti, ennen kuin ongelma, ilmiö tai riski alkaa vaikuttaa haitallisesti toimintaan – toisaalta ei kannata välttämättä olla ensimmäinen, vaan toinen tai kolmas – erota reaktiivinen ja proaktiivinen, anna tilanteen kypsyä
- Systemaattista etsintää tärkeämpää on olennaisen signaalin tunnistamiseen valmistautunut mieli, joka virittyy yllätyksiin ja trendeihin – pelkällä systemaattisuudella penisilliini olisi jäänyt keksimättä
- Herkkyys vahingossa tehdyille havainnoille on OK, katsele ja kuuntele vaikka ihmisiä työpaikalla, junissa, marketeissa.
- Internet on rajaton informaatiovarasto
- HS löydetään herkimmin kulloisenkin asiantuntijuuden ja toimialan ulkopuolelta, koska bisneksen ja vallan vartijat eivät hevin päästä uutta ja orastavaa vallitsevan toimintalogiikan läpi
- Schultz’in metodi:
- valitse hyvin erilaisia tietolähteitä, esim eri alojen aikakaus- ja tiedelehtiä
- luo tietokanta muistiinpanoistasi
- arvioi skannauksen osumia: onko tämä todella uutta subjektiivisesti vai objektiivisesti
Heikkojen
signaalien analysointi / tulkitseminen:
- Voi olla mekanistis-luonnontieteellinen näkökulma (objektiivisuus ja deterministisyys) tai toinen pää on sosiaaliset konstruktionistit
- HS sisältää harvoin yksiselitteistä informaatiota, siksi sen voi tulkita eri tavoin
- Torjumme heikon signaalin, joka ei ole omien uskomustemme mukainen
- Vahvistumiseen tarvitaan kriittistä massaa, esim toisen maailmansodan syttymistä ennakoivat revanssihenki, maksamattomat kalavelat, sosiaaliset väkivaltamekanismit, hierarkiaa tukevat mentaalimallit
- Muutossignaali elää ajassa, HS:n on vahvistuttava tai se ei osoittaudu tärkeäksi
- Kun trendi nousee eikä kehitystä pystytä muuttamaan toiseksi, kyseessä on megatrendi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti