maanantaina, joulukuuta 05, 2011

Herkon heikot signaalit



Otsikoiden alle kerättyä tietoa:

Mikä on heikko signaali:

  1. Merkki asioista, joista voi tulevaisuudessa tulla jotain merkittävää
  2. Ensioire
  3. Hiltunen:
    1. aikaista informaatiota, esim. varhainen tutkimustieto
    2. muutoksen ensioireita
  4. Yhdistämällä signaaleja, voidaan huomata nousevia trendejä
  5. HS ei ole sama kuin ”villi kortti”, joka on iso ja yllättävä tapahtuma, villi kortti on nopea, yllättävä, suuren vaikutuksen jättävä ilmiö, esim. Tsherbonyl, Gorbatshov, Berliinin muurin murtuminen, syyskuun 11. päivän terrori-isku
  6. HS on pieni outo tapahtuma, jolla ei ole suurta merkitystä – sillä hetkellä
  7. Muutoksen ensioire
  8. Ensimmäinen ilmaus muutoksesta tai alkusysäys, joka muuttaa tapahtumien kulkua eri suuntaan kuin muutoin olisi käynyt
  9. Ilmiö, joka voi tulevaisuudessa muodostua keskeiseksi ilmiöksi
  10. Osmo Kuusi ja Elina Hiltunen:
    1. idea tai trendi
    2. uusi ja yllättävä signaalin vastaanottajan näkökulmasta
    3. joskus vaikea huomata ”kohinan” ja muiden signaalien joukosta
    4. uhka tai mahdollisuus organisaatiolle
    5. ihmiset, jotka tietävät asiasta, aliarvioivat sitä (Lähitulevaisuutta yliarvioidaan ja kaukaista tulevaisuutta aliarvioidaan? – latojan kysymys)
    6. omaa viiveajan, ennen kuin kypsyy ja muuttuu valtavirraksi
    7. edusta mahdollisuutta oppia, kasvaa ja kehittyä
  11. HS:n löytäminen vaatii systemaattista etsintää
  12. HS ei väistämättä johda muutokseen, mutta silloinkin se on merkki tulevasta kehityskulusta tai ilmiöstä

Heikkojen signaalien ominaisuuksia / omituisuuksia:

  1. Heikkoja signaaleja ilmenee monilla toisistaan poikkeavilla elämänalueilla samanaikaisesti
  2. Vaatii herkkyyttä oivaltaa aito HS, joka voi sijaita missä vaan ja olla minkälainen vaan
  3. Heikolla signaalilla ei ole tilastollista taustaa eikä trendiä, vaan se on ilmaantuessaan jotain uutta ja ennen kokematonta
  4. HS:n merkitys määräytyy vastaanottajan tavoitteista käsin

Mihin heikkoja signaaleja käytetään:

  1. Pyritään ennakoimaan mahdollisia tulevaisuuden muutoksia
  2. Niiden tunnistaja on muita paremmassa asemassa mm. käynnistettäessä uutta liiketoimintaa tai uudistettaessa vanhaa liiketoimintaa



Heikkojen signaalien etsiminen / tunnistaminen:

  1. Edellyttää systemaattista etsintää
  2. HS:n havaitsevat usein edelläkävijät ja erityisryhmät, ei niinkään asiantuntijat
  3. On ainakin kolme ”metsästysseuraa”:
    1. organisaatioiden strategista toimintaa tutkivat
    2. viestintätieteilijät
    3. tulevaisuuden tutkijat
  4. Heikon signaalin antajia voivat olla: tutkijat, taiteilijat, radikaalit, hullut
  5. Coffman’in neljän askeleen malli:
    1. huomio herää, ”jotain on vialla”, joku osa tuntuu hassulta, kaikki palaset eivät loksahda paikalleen
    2. dataa ryhmitellään, jäsennellään, turha häly eliminoidaan, kuva tarkentuu ja kirkastuu
    3. kun koko ekosysteemi on analysoitu, tehty synteesi, kaikenlaiset signaalit voidaan nostaa esiin hälystä
    4. kun systeemin tekijät ja ongelmat on kartoitettu, aletaan skenaroida ja testata ideoita sekä suunnitella ja panna toimeen ratkaisuja
  6. Informaatiota haetaan kyseenalaistamisen ja rajatiedon kentiltä: taiteesta, scifistä ja vaihtoehtolehdistä
  7. HS elää usein vain hetken, siihen tartuttava heti, ennen kuin ongelma, ilmiö tai riski alkaa vaikuttaa haitallisesti toimintaan – toisaalta ei kannata välttämättä olla ensimmäinen, vaan toinen tai kolmas – erota reaktiivinen ja proaktiivinen, anna tilanteen kypsyä
  8. Systemaattista etsintää tärkeämpää on olennaisen signaalin tunnistamiseen valmistautunut mieli, joka virittyy yllätyksiin ja trendeihin – pelkällä systemaattisuudella penisilliini olisi jäänyt keksimättä
  9. Herkkyys vahingossa tehdyille havainnoille on OK, katsele ja kuuntele vaikka ihmisiä työpaikalla, junissa, marketeissa.
  10. Internet on rajaton informaatiovarasto
  11. HS löydetään herkimmin kulloisenkin asiantuntijuuden ja toimialan ulkopuolelta, koska bisneksen ja vallan vartijat eivät hevin päästä uutta ja orastavaa vallitsevan toimintalogiikan läpi
  12. Schultz’in metodi:
    1. valitse hyvin erilaisia tietolähteitä, esim eri alojen aikakaus- ja tiedelehtiä
    2. luo tietokanta muistiinpanoistasi
    3. arvioi skannauksen osumia: onko tämä todella uutta subjektiivisesti vai objektiivisesti

Heikkojen signaalien analysointi / tulkitseminen:

  1. Voi olla mekanistis-luonnontieteellinen näkökulma (objektiivisuus ja deterministisyys) tai toinen pää on sosiaaliset konstruktionistit
  2. HS sisältää harvoin yksiselitteistä informaatiota, siksi sen voi tulkita eri tavoin
  3. Torjumme heikon signaalin, joka ei ole omien uskomustemme mukainen
  4. Vahvistumiseen tarvitaan kriittistä massaa, esim toisen maailmansodan syttymistä ennakoivat revanssihenki, maksamattomat kalavelat, sosiaaliset väkivaltamekanismit, hierarkiaa tukevat mentaalimallit
  5. Muutossignaali elää ajassa, HS:n on vahvistuttava tai se ei osoittaudu tärkeäksi
  6. Kun trendi nousee eikä kehitystä pystytä muuttamaan toiseksi, kyseessä on megatrendi

Ei kommentteja: