keskiviikkona, helmikuuta 09, 2011

BM-kysymyksiä (tai -väitteitä) SLOW-kriteereistä 4 ja 7 (Markuksen lista)

Moro vaan!
Yritin tossa päivällä funtsia asioita, joista sovittiin.
Kysymyksiä kyllä löytyy, mutta tasosta en ole varma. Itse nautin niitä tehdessäni, varsinkin jälkimäistä, kriteeri kuutosta. Oikeastaan voisi tehdä vähän reippaampia herjoja, kysymyksiä joissa on SLOW-filosofiaa sisällä, nehän voivat olla samalla väittämiä, että näin täytyy asiat olla organisaatiossa.

Terveisin
Herkko





SLOW-kriteeri (Eilan lista) Kysymyksiä tai väittämiä
Kriteeri 8.
Riittävästi
kuuntelua
ja
vuorovaikutusta
Miten henkilöstöä kuunnellaan toiminnan suunnitteluvaiheessa?
  • miten henkilöstön näkemyksiä saadaan liittyen visioon, päämäärään, strategiaan?
  • miten varmistetaan, että nämä on sisäistetty
  • miten tavoitteista sovitaan, miten ne asetetaan , ettei hiosteta liikaa, vaan kuunnellaan toiveita, jaksamista, haluamista
  • miten kuuntelu tapahtuu urasuunnitelmia tehtäessä
  • miten kuunnellaan henkilöstön kehittämistoiveita, -tarpeita
  • miten keskustellaan visiosta, päämäärästä, strategiasta
  • ymmärretäänkö, sisäistetäänkö ne, miten se on varmistettu
  • miten henkilöstön kehityssuunnitelmat tehdään, miten henkilöstö otetaan mukaan
  • miten esimiesten koulutus on hoidettu (tiedot, taidot, esimiesosaaminen)
Millaista on vuorovaikutus toiminnan aikana?
  • onko johto tavattavissa vai punaisten valojen takana, toimivatko suhteet
  • miten kuunnellaan, kysellään toiminnan etenemisestä
  • miten huomioidaan mahdolliset muutostarpeet, esim. resurssit, aikataulut
  • miten henkilöstöä rohkaistaan keskustelemaan ja ottamaan kantaa toimintaan ja tekemään itsenäisiä päätöksiä
  • henkilöstöjohtamisen periaatteet ovat olemassa
  • miten esimiesten (aito) tukeminen näkyy käytännössä
Miten jälkikäteen annetaan palautetta, puolin ja toisin, miten se vaikuttaa tulevaan toimintaan
  • miten selvitetään ”onko ollut kivaa”, meneekö henkilöllä ja yhtiöllä hyvin, nauttiiko henkilö töissä olemisesta
  • miten arvioidaan onnistumista
  • miten annetaan ja saadaan palautetta
  • mitkä ovat palautteiden antamisen periaatteet, ovatko ne henkilöstön ja esimiesten tiedossa
  • onko näyttöä, että palautteen antaminen ja kehittämisarvioiden tekeminen olisivat vaikuttaneet tulevan toiminnan suunnitteluun
  • miten varmistetaan, että ”hiljaisetkin” antavat palautetta ja saavat tukea parempaan suoritukseen (”parempi” = hyvä, ei nopeampi)

Kriteeri 6.
Hyvä rakenne ja organisointi, yhteisesti sovitut pelisäännöt
Miten organisaation rakenne on kehitetty, tukemaan SLOW-ajatuksia?
  • miten on suunniteltu rauhallinen, miellyttävä työnteko
  • miten rakenne (organisaatiokaavio?) tukee hyvää työtä
  • onko organisaatiotasoja vähennetty
Toiminnan organisointi, miten päivittäinen työ tehdään?
  • miten töiden jakaminen, suunnittelu tehdään, huomioiden riittävät / sopivat resurssit
  • tekevätkö ”kaikki kaikkea” vai onko tiukat rajat työtehtävissä
  • saako tukea nopeasti, jos ongelmia ilmenee
  • miten tieto kulkee (puhumalla, kirjoittamalla, sähköisesti)
  • saadaanko heti päivän aikana tietoa töiden onnistumisesta
  • saako nauttia työnteosta
Miten yhteisesti sovitut pelisäännöt tukevat sopivanvauhtista työntekoa?
  • miten pelisäännöistä sovitaan
  • saako ottaa päiväunet
  • saako tehdä etätyötä
  • saako ylimääräisiä lomia
  • miten byrokratiaa on vähennetty, esim. turha raportointi
  • onko palavereja vähennetty
  • mikä on kiellettyä
  • mitä on pakko tehdä (esim. tultava töihin klo 8.00)
  • voiko sääntöjä rikkoa

Ei kommentteja: