perjantaina, joulukuuta 04, 2009

Pienryhmäehdotuksia 091207

Käytännön etenemisestä sovittiin edellisessä kokouksessa seuraavaa:

  • tehdään seuraavaan tapaamiseen paritöitä tai yksilötöitä

  • aiheita on kaksi:

    1. mitä yritämme tässä BM-työssä saada aikaiseksi, mikä olisi hyvä lopputulos, jonka esittelemme ensi kesäkuussa

    2. miten ihminen voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin, mikä hänen vastuunsa on tai voi olla



Eila ja Virpi

Yksilön vastuun määrittely

Luonnos lopputulokseksi

27.11.09 / vsk

lataa dioina tästä

Näkökulmat

* vastuun tasot

* ihmisen elämänvaiheet

* reagointitavat

* reagointikohteet (toimijat /asiat)


reagointitavat ja reagointikohteet

Reagointitavat

- fyysinen reaktio

- havainnointi

- tarkkailu

- vaikuttaminen

- tekeminen

Lopputulos?

Tuleeko tästä malli jolla itsekukin voi tarkastella omia nuoliaan suhteessa oletukseen?


Mitkä tekijät rajoittavat / laajentavat omaa vastuunkannon tilannetta suhteessa oletukseen?

Herkko ja Matti

Herkon kirjaus


Tapaaminen: BM Hki 4 –ryhmä

Läsnä: Matti , Herkko

Aika ja paikka: 1.12.2009 klo 14.30-16, Pasilan assalla


Tapaamisen tarkoituksena oli pohtia:

  • yksilön yhteiskuntavastuita

  • mitä yritämme saada aikaan tässä BM-työssä – mikä olisi hyvä lopputulos työstämme

  • miten henkilö voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin, mikä hänen vastuunsa on / voi olla / ei ole, erityisesti yhteiskunnan suuntaan


Pohdinnan tuloksia:

  • esillä oli ajatus, että ovatko vastuut yhteiskuntaa kohtaan erilaiset henkilön eri ikäkausina:

      • lapsuudessa ja nuoruusiässä

      • työelämävaiheessa

      • työelämän jälkeisessä vaiheessa


  • todettiin, että niin taitaa olla:

    1. nuoruudessa vastuuna on valmistautuminen työelämään

    2. työiässä hyödyn tuottaminen yhteiskunnalle

    3. työelämän jälkeen hyvän tekeminen

  • noissa kolmessa vaiheessa kustannukset ovat myös erilaiset:

    1. kustannuksia kertyy yhteiskunnalle

    2. syntyy tuottoja yhteiskunnalle

    3. syntyy etupäässä kustannuksia


  • mitä yritämme saada aikaan tässä BM-työssämme, voisiko se olla:

    1. yleviä ajatuksia

    2. työkirja, arviointikirja, jonka avulla lukija voi arvioida omien vastuidensa toteutumista


  • miten henkilö voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin ja siten ilmaista vastuunsa:

    1. tekemällä omia tekojaan, joilla on merkitystä, syntyy arvoa ulkopuolisille

    2. seuraamalla ympäristönsä tapahtumia, toisten tekemisiä, ottamalla kantaa niihin ja tarvittaessa reagoimalla niihin – yksi keino on palautteiden antaminen, hyvistä ja huonoista suorituksista


  • kaikkiaan vaikutti siltä, että joka asiassa henkilön oma aktiivisuus on keskeistä – toisaalta liika aktiivisuus menee överiksi, on olemassa optimi aktiivisuudelle


Matin kirjaus

Yksilön yhteiskuntavastuu Herkko ja Matti 1.12.2009

MATIN KIRJAUS


  1. Mikä klubin tuotos?


Yhteiskuntavastuun työkalu (-kirja)


A) Ylväitä ajatuksia

  • perusteluja, uskonvahvistusta


B) Arviointimenettely

  • tyyli itsearviointi

  • oma/muut, vaatimustaso?


  1. Parantamisopas, kanavanvalitsin ( miten vaikutat mihinkin)

  • valitse vain 1-3 kohdetta kerrallaan

  • hanki palautetta, itseltäsi ja muilta

  • matala profiili?




  1. Miten lähestyä aihetta?


Elinkaariajattelu, eri kriteerit eri vaiheissa


  • Nuoruus

    • Valmistautumista, kasvua, opiskelua

    • yhteiskunnan satsaus

  • Työskentelyvaihe

    • Oman työn hoitaminen

    • Perhe

    • yhteisöt

    • maksu yhteiskunnalle

  • Eläkeläisvaihe

    • Itsestä huolehtiminen

    • Seuraavat sukupolvet

    • Hyvän vapaaehtoinen tekeminen


Maija-Leena

Lataa esitys Turussa 17.11.2009 tästä



Ei kommentteja: