Käytännön etenemisestä sovittiin edellisessä kokouksessa seuraavaa:
tehdään seuraavaan tapaamiseen paritöitä tai yksilötöitä
aiheita on kaksi:
mitä yritämme tässä BM-työssä saada aikaiseksi, mikä olisi hyvä lopputulos, jonka esittelemme ensi kesäkuussa
miten ihminen voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin, mikä hänen vastuunsa on tai voi olla
Eila ja Virpi
Yksilön vastuun määrittely
Luonnos lopputulokseksi
27.11.09 / vsk
lataa dioina tästä
Näkökulmat
* ihmisen elämänvaiheet
* reagointitavat
* reagointikohteet (toimijat /asiat)
reagointitavat ja reagointikohteet
Reagointitavat
- fyysinen reaktio
- havainnointi
- tarkkailu
- vaikuttaminen
- tekeminen
Lopputulos?
Tuleeko tästä malli jolla itsekukin voi tarkastella omia nuoliaan suhteessa oletukseen?
Mitkä tekijät rajoittavat / laajentavat omaa vastuunkannon tilannetta suhteessa oletukseen?
Herkko ja Matti
Herkon kirjaus
Tapaaminen: BM Hki 4 –ryhmä
Läsnä: Matti , Herkko
Aika ja paikka: 1.12.2009 klo 14.30-16, Pasilan assalla
Tapaamisen tarkoituksena oli pohtia:
yksilön yhteiskuntavastuita
mitä yritämme saada aikaan tässä BM-työssä – mikä olisi hyvä lopputulos työstämme
miten henkilö voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin, mikä hänen vastuunsa on / voi olla / ei ole, erityisesti yhteiskunnan suuntaan
Pohdinnan tuloksia:
esillä oli ajatus, että ovatko vastuut yhteiskuntaa kohtaan erilaiset henkilön eri ikäkausina:
lapsuudessa ja nuoruusiässä
työelämävaiheessa
työelämän jälkeisessä vaiheessa
todettiin, että niin taitaa olla:
nuoruudessa vastuuna on valmistautuminen työelämään
työiässä hyödyn tuottaminen yhteiskunnalle
työelämän jälkeen hyvän tekeminen
noissa kolmessa vaiheessa kustannukset ovat myös erilaiset:
kustannuksia kertyy yhteiskunnalle
syntyy tuottoja yhteiskunnalle
syntyy etupäässä kustannuksia
mitä yritämme saada aikaan tässä BM-työssämme, voisiko se olla:
yleviä ajatuksia
työkirja, arviointikirja, jonka avulla lukija voi arvioida omien vastuidensa toteutumista
miten henkilö voi vaikuttaa, mitä kanavia pitkin ja siten ilmaista vastuunsa:
tekemällä omia tekojaan, joilla on merkitystä, syntyy arvoa ulkopuolisille
seuraamalla ympäristönsä tapahtumia, toisten tekemisiä, ottamalla kantaa niihin ja tarvittaessa reagoimalla niihin – yksi keino on palautteiden antaminen, hyvistä ja huonoista suorituksista
kaikkiaan vaikutti siltä, että joka asiassa henkilön oma aktiivisuus on keskeistä – toisaalta liika aktiivisuus menee överiksi, on olemassa optimi aktiivisuudelle
Yksilön yhteiskuntavastuu Herkko ja Matti 1.12.2009
MATIN KIRJAUS
Mikä klubin tuotos?
Yhteiskuntavastuun työkalu (-kirja)
A) Ylväitä ajatuksia
perusteluja, uskonvahvistusta
B) Arviointimenettely
tyyli itsearviointi
oma/muut, vaatimustaso?
Parantamisopas, kanavanvalitsin ( miten vaikutat mihinkin)
valitse vain 1-3 kohdetta kerrallaan
hanki palautetta, itseltäsi ja muilta
matala profiili?
Miten lähestyä aihetta?
Elinkaariajattelu, eri kriteerit eri vaiheissa
Nuoruus
Valmistautumista, kasvua, opiskelua
yhteiskunnan satsaus
Työskentelyvaihe
Oman työn hoitaminen
Perhe
yhteisöt
maksu yhteiskunnalle
Eläkeläisvaihe
Itsestä huolehtiminen
Seuraavat sukupolvet
Hyvän vapaaehtoinen tekeminen
Lataa esitys Turussa 17.11.2009 tästä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti